Alu-aluan

Selamat Datang ke Blog ini.
Blog Pejabat Maya KPO YPBN.
Ketua Pegawai Operasi,
Yayasan Pembangunan Buku Negara.

Dari sini, saya meninjau Industri Buku Malaysia.

Selain itu, saya melihat perkembangan Industri Buku Global.

Di sini juga, saya membuka peluang kepada anda untuk memperolehi peluang untuk sumbangan dan khidmat mengikut minat, kelayakan dan kelebihan anda.

Jika membaca perentah-Nya. Membaca Sepanjang Hayat, tentulah perjuangan kita luas, dalam, dan ruang cakupan yang tidak akan selesai sewaktu di sini.

Pun begitu, di Blog ini ialah dari saya, walaupun sedikit...

Isnin, 13 April 2009

Teraju Dan Trend Dalam Industri Buku

Bila di puncak, Teraju dapat melihat pergerakan di sekitarnya. Namun pergerakan pun bermacam dan berbagai. Lantaran, dilihatnya trend pergerakan ini. Khususnya dalam industri buku.

Dari, trend industri buku di Malaysia, hinggalah trend industri buku peringkat global. Maka, warna-warni Alam Buku, pandangan totalnya.

Teraju Industri Buku melihat gerak pemimpin di dunia. Apa mereka lakukan demi menyuburkan industri buku ini.

Seterusnya, memahami pergerakan pengusaha di industri buku, yang mencetuskan pergerakan lanjut di kalangan penerbit, pencetak, senikraf buku, pemborong, peruncit, pekedai, persatuan, yayasan, dan semua yang turut serta dalam penghasilan buku tahunan, yang langsung menambah nilai kepada khazanah pengetahuan manusia.

Kemudian dilihatnya aktiviti buku, meliputi pelbagai kempen, pameran, ekspo, dan galakan yang mengoperasikan jual-beli buku, dalam rangka dagangan lebih besar lagi.

Teknologi seringkali menjadi minatnya, bagaimana buku secara tradisi, telah mula alami anjakan paradigma, dan memberi tafsiran baru kepada takrif buku. Buku baru, buku diratah secara baru, sama ada dibaca melalui gadget baru, inovasi terkini yang membolehkan buku didengar, dan seumpamanya lagi.

Dengan melihat trend ini, Teraju Industri Buku tahu, apa langkah seterusnya, supaya buku terus subur sebahagian daripada keperluan kehidupan manusia, ke arah mengisi satu tamadun tertinggi.

Bahan Berkaitan Bacaan Lanjut:

Hasri Hasan ~

5 trend penerbitan buku antarabangsa

trend 2: revolusi cetak-ikut-permintaan (p.o.d)

trend 3: penerbitan elektronik

trend 4: penerbitan dan penjualan buku dalam talian (online)

trend 5: kedai buku 'megastore' dan kedai berangkai

Google Book Search

Tiada ulasan:

Catat Ulasan